Att bygga ett hem.

Jag fick en jättebra tanke igår strax innan jag somnade. Och jag skrev en bra dagbok om det. I min riktiga dagbok. Inte här. Och egentligen tänkte jag att ni skulle få se det men nu orkar jag inte kopiera det rakt av... Men för att ni ska få delta lite i tanken så...

Jag insåg att jag "bygger ett hem". Jag planerar för möbler. Bygger i tanken hur jag vill ha det. Letar bokhyllor, TV-möbelslösningar... Tänker på att klä om soffan och fåtöljerna. För att det ska bli "perfekt". Jag/vi köper lampor och speglar och det handlar egentligen inte om vad vi behöver NU, utan hur jag vill ha det SEN. I det där framtida icke befintliga hemmet som jag söker efter varje torsdag. Och det är egentligen en konstig sak för någon som alltid varit på väg bort. För nån som velat till New York, Los Angeles, London, Italien... Och då pratar jag inte om semester. Utan att bo. Man kan inte bygga hem om man ska bort.

Och då tänkte jag att det viktiga kanske inte är att ge sig av. Att söka något långt borta nånstans. Det viktiga kanske är det här hemma. Och varför skulle det vara fel på det? Det finns designerutbildningar här hemma i Stockholm också. Bra utbildningar. Fast kostsamma. Och det är egentligen inget fel att jobba i nån jäkla butik (klädbutik) och försöka tjäna pengar för att ha råd att plugga där. Varför skulle det vara det? Och vad är det för fel att bo på ett ställe i Stockholm? Att ha en katt (eller två)? Kanske är de där "komma bort" tankarna bara en kvarleva från något slags rastlöst tonår. Jag vet inte. Men ibland känns det så.

För det enda jag egentligen saknat är ett riktigt hem. En dörr att skriva namnet på. Sånt. Och att söka sig långt bort är ofta bara ett tecken på att man saknar nåt inuti. Och det hittar man inte i Italien iaf. Eller i London. Det hittar man på en helt annan plats. Som är mycket svårare att komma till. OCh kräver mycket mera mod.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback