Andrum.

Den här helgen jobbar Micke så jag sitter ensam hemma och dricker kaffe ur min "balja" [dvs en jättekopp] och slötittar på dåliga TV-program. Och jag vill inte vara en elak flickvän och sambo men ibland är det så skönt då Micke jobbar på helgen så jag får vara ifred. Förut tyckte jag alltid att det var tråkigt och en ren pina att vara själv eftersom jag blev rastlös och inte fick nån ro i kroppen men numera trivs jag med det. Ibland. Jag skulle inte vilja vara ensam jämnt jämnt jämnt. Det där är något som har förändrats hos mig de senaste åren. När jag var yngre avskydde jag att vara ensam. Tanken på att bo själv fick mig att känna mig missnöjd i hela kroppen. För att bo själv innebar bara då att man inte hade nån att prata med. Ingen att umgås med. Ingen att äta med. Nu skulle jag känna att det funkar. Då kan jag göra som jag vill utan att nån stör mina rutiner. Anledningen till att jag funderar på det är att om jag börjar plugga i Uppsala [eller stryk över om och sätt in när istället] så kanske jag måste överväga att bo i ett studentrum på veckorna om pendling blir för besvärligt/dyrt. Och då måste jag bo själv. Tom utan katten. Fast i studentrum är man väl aldrig helt ensam. Folk man känner längst hela korridoren. Men om jag skulle hyra en billig lägenhet då. Det kanske skulle vara mer ensamt.


Ensamtid har dock en negativ effekt också. Ensamtid kan innebära funderartid. Man funderar på allt som inte helt funkar. Allt man ser som problem. Saker i ens bakhuvud flyter upp till ytan. Och man grubblar grubblar och grubblar. Får mig att komma ihåg vad vi lärde oss i KBT-behandlingen. Att avsätta en timme per dag till tankar och grubblerier och inte tillåta dom i övrigt. På så sätt så tar bara tankarna upp en timme och inte hela dagen. Och man hinner med det man ska göra också.


Nä. Apropå att hinna med det man ska så måste jag sätta fart nu. Ska in till stan och shoppa lite. Lite vin eftersom det gamla har tagit slut. Ny gastub till soda streamern. Micke behöver en trimmer. Så kanske jag skulle försöka hitta en rem till nya mobilen [den är för stor för mina små fickor]. Och så måste jag börja kolla efter en klänning som jag kan ha på bröllopsmiddagen vi ska på eftersom jag inte äger nån snygg långklänning.

Puss på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback